fredag 30 maj 2008

Stort telefonproblem och dålig brittisk kundtjänst

Jag har köpt en ny mobil telefon. En Motorola. Den ser vacker ut. Men jag kan inte skriva alla bokstävar. ”Å” och ”Ö” och ”Ä” saknas. Exempelvis kan jag inte skriva Håkan. Det är dumt eller hur? Mina gamla adresser kan jag inte överfors från min gamla mobil och jag kan inte ändra språket.

När jag anslöt telefonen till datorn, fick jag meddelande som sade att telefonen inte passar med datorns mjukvara. Jag sökte på internet men hittade ingenting.

Nästa dagen ringde jag telefonföretagets så kallade kundtjänst. Naturligtvis svarade en automat.

”Tryck knapp ett... Tryck knapp tre... Tryck knapp ett igen... Tryck knapp fyra... ” Sedan började tråkig musik som heter "When the revolution comes." Den hemska musiken fortsatte många minuter. Sedan sade en röst, ”Var snäll och vänta! Våra kunder är viktiga för oss.” Sedan fortsatte musiken och sedan sade rösten igen, ”var snäll”. Och igen. Meddelandet repeterades några gånger.

Kallas den här kundtjänst! Vilket slags kundtjänst?, tänkte jag.

Femton minuter senare hörde jag en ringning och sedan kom några inspelade svar. ”Alla samtal övervakas och spelas in för att utbilda vår personal.”

Äntligen svarade en mänsklig röst. Det var en kvinna. Jag förstod knappt henne därför att kvinnan talade med någon konstig engelsk dialekt som jag aldrig hade hört förut.

”Hej!” sade hon. Jag heter Tracy. Kan jag hjälpa dig?”

”Igår köpte jag en ny mobiltelefon och jag kan inte flytta mina kontakter och dagbok från den gamla till den nya trots att de både gjordes av den samma tillverkare. Min vän använde sin Apple dator men det var omöjligt. Vi försökte tre timmar igår kväll. Och jag kan varken skriva Å eller Ä eller Ö.”

”Nej, du kan inte använda en Apple dator.”

”Varför inte?”

”Därför att din ny mobil passar inte ihop med Apple datorer.”

”Men säljaren sade att eftersom min gamla mobile passade ihop med Apple datorer, passar den nya också om båda gjordes av samma tillverkare. Det skulle inte vara något problem. Varför blir det problem?”

”Det finns ingen lämplig mjukvara. Du kan köpa mjukvara till Windows. Du kan köpa det på internet. Mjukvaran laddas ner och du betalar på kort.”

”Är du säkert att det fungerar? Jag vill inte köpa den om det inte är säkert. Passar det med min gamla mobil? Passar det med både? Och hur kan man skriva svenska bokstävar?”

”Javisst.” Sedan kom en paus. ”Nej, egentligen är jag inte säker alls. Fråga tillverkaren.”

Sedan ringde jag tillverkaren. Igen var det ”tryck knappen.” ”Var snäll och vänta.” ”Våra kunder är värdefulla för oss.” Och äntligen svarade någon. Den var någon man som också talade med någon konstig dialekt. Han var mycket snäll men kunde inte hjälpa mig. Han sade att telefonen som säljes i Storbritiannien inte passar med Svensk därför kan den inte skriver svenska bokstävar. Trotts att Sverige är medlem i EU.

Jag såldes en telefon men fick bara ett smycke.

Inga kommentarer:

Ultimate net zero lunacy?

The ultimate net zero lunacy is probably de-carbonising and trying to electrify the entire railway system.  In the first place, the railways...